CO₂-footprint Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam draagt bij aan een duurzamere samenleving. Maatregelen die we nemen om onze CO2-footprint te verkleinen, verdelen we onder in drie scopes:

• scope 1: het verbruik van brandstoffen door vaar- en voertuigen en gasverbruik van eigen of gehuurde gebouwen;
  • scope 2: elektriciteitsverbruik door operaties en objecten in beheer bij het Havenbedrijf Rotterdam, zoals bruggen en publieke verlichting;
  • scope 3: de CO2-uitstoot als gevolg van zakenvluchten en woon-werkverkeer van medewerkers.

In 2018 behaalden we onze doelstelling van 20% reductie (ten opzichte van 2016). Vooral de activiteiten rondom onze patrouillevaartuigen en de introductie van het vernieuwde mobiliteitsbeleid wierpen hun vruchten af.

• CO₂-footprint Havenbedrijf Rotterdam

JarenDirecte emissiesEnergie indirecte emissieOverige indirecte emissie
    20126,10,72,4
    20136,10,72,4
    20146,00,72,4
    20156,20,12,5
    20166,80,12,7
    20176,00,12,7
    20184,50,12,7

Biodiesel en hybride patrouillevaartuigen

Ruim een kwart van de bunkeringen van de patrouillevaartuigen van het Havenbedrijf Rotterdam bestond dit jaar uit biodiesel. Door deze brandstof te gebruiken, stoot een vaartuig 80 tot 90% minder CO2 uit en 35% minder fijnstof dan wanneer het vaart op volledig fossiele diesel. Daarnaast namen we dit jaar de RPA8 in gebruik, ons eerste hybride patrouillevaartuig. Deze kan zowel diesel-elektrisch als op diesel varen. Om andere scheepvaarders te stimuleren ook biodiesel te gebruiken, stelden we ons biodieselpunt open.

Mobiliteitsbeleid

Sinds 2018 geldt ons vernieuwde mobiliteitsbeleid. We stimuleren flexibiliteit, duurzaamheid en kostenbewustzijn. Het beleid speelt in op de verschillende behoeften van werknemers doordat zij met een persoonlijk budget een eigen invulling kunnen geven aan hun mobiliteit. Hierbinnen moedigen we mensen aan om met het openbaar vervoer te reizen in plaats van met de auto en krijgen zij een aantrekkelijke vergoeding voor fietsen naar hun werk. Voor medewerkers die hun budget kunnen inzetten voor een leaseauto, hanteren wij een maximum grens aan de CO2-uitstoot van de leaseauto. Wij moedigen onze leaserijders aan om volledig elektrisch te rijden door het geven van incentives.